A gyerekek különböző életkorokban máshogy reagálnak a masszázsra. A legjobb amit ilyenkor tehetünk, hogy megengedjük hogy ő szabályozhassa a folyamatot.
Lentebb pár korszakot felvázolok, amikor az elsajátított fogássor kis módosítást igényelhet. Ezeket kezeljük kellő rugalmassággal, hiszen mindenki saját ritmusa, eltérő növekedési ciklusa szerint él.
Mászó baba
Amikor a baba elkezd mászni komoly kihívást jelent a legtöbb szülőnek, akik megszokták, hogy a masszázs nyugodt, csendes, meditatív időtöltés.
Amikor a baba mászni kezd a masszázs átalakul játékos, szórakoztató élménnyé. Számára ilyenkor még inkább kitárul a világ, mely felfedezésre vár, minden izgalmasabb a háton fekvésnél. Ilyenkor hemperegnek, felkapaszkodik az öledbe, felül, mindenféle mozdulatot tesz.
Ahelyett, hogy szigorúan ragaszkodnánk a masszázsmozdulatok sorrendjéhez, egyszerűen csak masszírozzuk azt a testrészt, amihez hozzáférünk.
A tipegő
1-3 éves kora közt a gyerekek függetlenség érzése fejlődik ki, melyet azzal is bizonyít, hogy mindenre nemet mondás szabadságát gyakorolja. Az is előfordulhat, hogy a masszázst átmenetileg egyenesen elutasítja. Ezt tartsuk tiszteletben.
Az is megeshet, hogy rejtve kéri a masszírozást, például hasfájásra panaszkodva. Ekkor felajánlhatjuk, hogy megmasszírozzuk a pocakját. A fejő mozdulatokat érdemes két részletben kivitelezni. Előbb a combon (vagy felkaron) majd vádlin (és alkaron). A szorítás-csavarást és a hengergetést kezdjük közvetlen a térd és könyök alatt, megelőzve az ízületek sérülését.
Az óvodás
3 éves kor körül a gyerekek lehiggadva ismét csendesebben élvezhetik a masszázst. Bebiztosította a függetlenségét, tetszeni fog hogy kicsit kisbabának érezheti magát, szülei figyelme csak rá összpontosulnak a masszázs idejére.
Fürdés után vagy lefekvés előtt a legalkalmasabb időpont erre. A gyermek növekedéséhez alkalmazkodva változtassunk a masszázsfogásokon, vagy el is hagyhatunk párat, ami nem tűnik helyénvalónak. Tartsuk tiszteletben a szemérmességét, ha az kialakult. (póló, fehérnemű maradjon)
Meséljünk neki, miközben lábát, hátát, pocakját dögönyözzük. Testrészek megnevezésével megtanulja olyan testrészek neveit is, mint a vádli, alkar, comb stb. Elhagyhatjuk a gyengéd tornát is, hiszen bőven végez testmozgást és nyújtógyakorlatokat a mindennapjai során.
Iskolás
Ebben a korban vegyük figyelembe, hogy végtagjai folyamatos növekedésben vannak, ezért a masszírozó mozdulatok- fejés vagy csavarás helyett- legyenek inkább dagasztáshoz hasonlóak. Kezdeményezhetünk beszélgetést olyan kérdésekkel, mondatokkal, amelyek mesélésre ösztönözhetik a gyermeked. Zene, történetmesélés még kellemesebbé teheti a a masszírozást.
Időt hagy arra, hogy különlegesnek érezhesse magát és megnyíljon. A masszírozóolajhoz illatanyagot is hozzáadhatunk. Engedjük meg neki, hogy ő választhasson. A legtöbb iskoláskorú gyerek jobban örül, ha hason fekve masszírozzák.
Kamasz
Kamaszkorban megnő a kisember öntudata, ilyenkor nehéz a gyerekeket masszírozni. Ha elfogadja, masszírozzuk meg hátát, talpát egy jó beszélgetés közben.
Amikor a lányok menstruálni kezdenek és görcsök kínozzák, hasát, derekát masszírozva ezek hatékonyan enyhíthetők. Tenyerednek a csukló közeli részével gyakorolj felfelé irányuló nyomást a hát alsó felére a farkcsontnál. Az Achilles-ín akupresszúrás pontok masszírozásával szintén enyhíthetjük ezeket a görcsöket (bokacsont alatt mindkét oldalon megtalálható pontok). Neked háttal üljön a gyerek, próbáld meg “kigyúrni” a feszültséget a nyak- és vállizmokból, miközben bármiről beszélgettek. Azáltal, hogy háttal van neked, talán könnyebben megnyílik, és beszél érzelmeiről, aggályairól.
Masszázsra fel!
Annamari